Tím TECHEETAH aj napriek dodatočnému trestu vystriedal Mahindru na čele oboch hodnotení

© FIA Formula E

Čínska stajňa TECHEETAH sa v premiérových pretekoch v čilskom Santiagu dočkala dosiaľ nevídaného úspechu. Vďaka víťazovi Jeanovi-Éricovi Vergnovi a druhému Andrému Lottererovi dosiahla vôbec prvé dvojité víťazstvo vo Formule E. Stajňa sa tak ujala vedenia v šampionáte.

Vergne dominoval počas celej soboty a až na prvý meraný tréning, v ktorom bol najrýchlejší Sam Bird na Virgine, triumfoval v druhom meranom tréningu, kvalifikácii a napokon aj vo veľmi dramatických pretekoch. V nich musel okrem iného odolávať tvrdým atakom svojho tímového kolegu, ktoré boli občas za limitom a nikto by sa nemohol čudovať, keby prišiel po pretekoch trest od komisárov.

„Tieto preteky boli pre mňa skvelé. Kvalifikoval som sa na prvé miesto a vyhral som. Nemôže to byť lepšie. Myslím si, že prvý úsek bol naozaj dobrý, ale v druhom aute moje počítadlo kôl pridalo jedno kolo navyše. Nevedel som, čo sa stalo, ale v podstate som odjazdil o kolo dlhšie preteky. Preto ma vedel môj tímový kolega André atakovať tak tvrdo. Bol na inej stratégii,“ prezradil Vergne, ktorý sa dostal na čelo priebežného poradia.

© FIA Formula E

Francúz si však zachoval chladnú hlavu a ataky zo strany Lotterera bral športovo. „Boli to férové preteky. V jednej chvíli sme kolidovali, ale nemohli sme s tým nič spraviť. Ja som sa rozhodol, že pôjdem na vnútornú stranu a on išiel inak, tak sme do seba narazili. Zdá sa mi, že sme mali spoločne zablokovaných osem kolies naraz, takže som mal extrémne šťastie. Je to prvé dvojité víťazstvo vo Formule E.“

Spokojný s druhým miestom mohol byť aj nováčik Lotterer, ktorý získal svoje prvé body v šampionáte. „Som nesmierne šťastný. Prvé preteky vyzerali horšie, než aké skutočne boli. V pretekoch som mal sľubné tempo. Testoval som len počas troch dní vo Valencii, takže to chce čas. Títo chlapci majú množstvo skúseností a žiadny z nich nie je zlý jazdec. Pracoval som tvrdo a tím mi pomohol pri prácach v simulátore. Som takisto veľmi rád, že mojím tímovým kolegom je JEV, ktorý mi veľmi pomohol.“

„Počas celého víkendu som mal dobrú rýchlosť, kvalifikácia prebehla výborne. Trochu som narazil do steny, ale pokračoval som a na tom záleží. Stále hľadám spôsob, ako fungovať v tomto aute, ako pretekať a predbiehať. Je to iný svet. V jednej chvíli sme stratili rádiovú komunikáciu, takže som nevedel, čo ďalej. Snažil som sa ho predbehnúť. Dostal som sa veľmi blízko a takmer som nevybral zákrutu. Preto sa stále učím, ako počítať so všetkým,“ dodal skúsený Nemec.

foto: © FIA Formula E

Rozdávali sa tresty

Niekoľko hodín po pretekoch komisári udeľovali dodatočné tresty, ktoré ale nič nemenia na poradí jazdcov v pretekoch. Podľa informácií portálu Autosport stajne TECHEETAH a DRAGON upravili nové bezpečnostné pásy tak, aby boli pre mechanikov ľahšie zvládnuteľné. Pred pretekmi v Santiagu bol zrušený minimálny časový limit a každý jazdec dostal jeden pár nových bezpečnostných pásov.

Spomínané stajne vykonali úpravy týchto nových pásov a podľa vyššie uvedeného zdroja pridali do spodnej časti dodatočnú rukoväť, vďaka ktorej sa mal proces zapínania výrazne urýchliť. Ide však iba o teóriu. Vergnova zastávka bola najkratšia zo všetkých, Lotterer bol v tomto smere tretí. Tím TECHEETAH dostal finančnú pokutu vo výške 30-tisíc eur, DRAGON polovicu tejto sumy. Obe stajne ju musia uhradiť do 48 hodín.

K finančnému trestu sa stihol vyjadriť šéf tímu TECHEETAH Mark Preston. „Máme dvoch jazdcov LMP1, ktorí majú veľké skúsenosti s rýchlymi zastávkami v boxoch. Každý musí súhlasiť s tým, čo je a čo nie je povolené. Nie je to bezpečnostná modifikácia. Ide skôr o uistenie, že viete zapnúť pásy rýchlo. Povedzme, že ide o praktickú vec. Pre každého to bola tvrdá diskusia.“