Vicemajster sveta F1 Frentzen: Formula E o niekoľko rokov nahradí Formulu 1

foto: Formula E

Heinz-Harald Frentzen má za sebou viac než 150 štartov v F1 a v roku 1997 sa stal vicemajstrom sveta. Pravda, na konečnú druhú pozíciu za Jacquesa Villeneuva ho posunula diskvalifikácia Michaela Schumachera za nebezpečnú jazdu počas Veľkej ceny Európy v Jereze.

Frentzen je v posledných rokoch paradoxne zástancom elektromobility, čo potvrdil v rozhovore pre faz.net. „Touto témou som sa zaoberal viac ako pred desiatimi rokmi a okrem toho som v roku 2008 vyvinul prvý koncept superhybridného pretekárskeho auta. Koncept mal konvenčný motor, ale energia získavaná počas brzdenia bola použitá na zvýšenie výkonu. Tento systém bol neskôr včlenený do majstrovstiev sveta cestných vozidiel.“

Elektrický pohon vo svete motošportu momentálne propaguje Formula E. Tá je pre mnohých pilotov i fanúšikov F1 tŕňom v oku. „Rozumiem tomu. Ale vývoj sa nedá zastaviť. Dokonca aj vo Formule 1, ktorá jazdí s hybridným pohonom, sa neustále uvažuje o zlepšení systémov elektrického pohonu,“ pokračuje 53-ročný Nemec.

Formula 1 s hybridným konceptom, efektívnym spaľovacím motorom a regenerovaním energie tu bude ešte niekoľko rokov. Za mojich čias sme jazdili s 220-litorvými nádržami. Dnes stačí na celé preteky asi 130 alebo 140 litrov. Autá sú rýchlejšie, znížila sa spotreba paliva. Keby som však musel investovať, nespoliehal by som sa na dnešnú technológiu, ale na technológiu budúcnosti. Tou je elektromobilita. Formula E má veľký potenciál. Myslím si, že môže postupovať ešte rýchlejšie, aby sa etablovala ako pretekársky šport.“

Reigle odpovedá na kritiku zo strany F1: Je lichotivé, že sa o nás rozhodli hovoriť

Formula E však musí podľa Frentzena niektoré veci zmeniť. „Pretekárske tímy a koncerny by mali mať ešte väčšiu slobodu. Pravidlá ich totiž príliš obmedzujú. Dokážem pochopiť, čo sa za tým skrýva. Preteky o najlepšiu technológiu sa stávajú omnoho drahšími. Toto zrýchlenie by však viedlo k inováciám v priebehu okamihov. Mám na myslí ešte ľahšie batérie a nielen ľahšie, ale aj silnejšie a výkonnejšie elektromotory.“

Opäť sa dostávame ku, v našich končinách, kontroverznej otázke, či Formula E nahradí Formulu 1. Bývalý pilot kráľovskej série to vidí takto. „Myslím si, že áno. V súčasnosti sa nachádzame v prechodnom období, keď tradicionalisti v Anglicku, povedzme že benzínové hlavy, majú stále silný vplyv na podobu motošportu. Ale to sa v priebehu rokov zmení. Tlak rastie, prichádza zo všetkých strán. Mladí ľudia vyrastajú s elektrickými autami a chcú vidieť tie najrýchlejšie z nich.“

Frentzen sa na záver vyjadril aj k možným alternatívnym pohonom. „Podľa mňa momentálne nejestvuje žiadna iná alternatíva. V roku 2005 som jazdil na Rallye Monte Carlo s autom, ktoré malo vodíkový pohon. Je to dobrá vec. Ale vyžaduje omnoho viac energie, asi 1,7-násobne viac ako keď sa batéria nabíja elektrinou. Čisto elektrický automobil je v súčasnosti omnoho efektívnejší,“ dodal bývalý pilot F1.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *