Vyjadrenia po úvodných predsezónnych testoch v Doningtone

Jerome d´Ambrosio a António Félix da Costa

Prinášame vám vyjadrenia pilotov a členov tímov po úvodných troch testovacích dňoch (SÚHRNY – utorok, streda, štvrtok) na okruhu Donington Park pred sezónou 2016/2017. Často diskutovanými témami boli predovšetkým pneumatiky, rekuperácia a šasi.

Piloti

Sébastien Buemi, Renault e.dams: „Rekuperácia nám pomôže odjazdiť viac kôl a dlhšiu vzdialenosť, čo je pre Formulu E dobré. Počas kola budú autá rýchlejšie, čo bude hlavnou úlohou pre vývojárov šasi. Myslím si, že pneumatiky sú pomerne zložité, ale je to rovnaké pre všetkých. Musíme ich čím skôr spoznať. Pred štartom sezóny máme len pár príležitostí na ich vyskúšanie. Zdá sa, že sa zahrievajú rýchlejšie, ale auto je trochu nepokojnejšie. Pre šou je to však určite dobré.“

Nicolas Prost, Renault e.dams: „Tím a auto pracovali výborne, takže sa teším na záverečné testy, ktoré prídu pre začiatkom novej sezóny.“

Jerome d´Ambrosio, Faraday Future Dragon Racing: „Pneumatiky sú vcelku odlišné. Stále ich len spoznávame, keďže jazdecký štýl je trochu iný. Rýchlo sa zahrievajú. čo je veľmi dobré. Z hľadiska výkonu sú rovnaké, ale majú rozdielne charakteristiky.“

António Félix da Costa, MS Amlin Andretti: „Príchod do nového tímu bol jednoduchý. Sú tu chlapci, ktorých už poznám. S americkými chlapíkmi sa spolupracuje veľmi dobre. Páči sa mi ich spôsob práce. Mám toho istého inžiniera, s ktorým som spolupracoval minulý rok. Prišiel sem so mnou a veci mi tým veľmi uľahčuje. Na začiatku sme mali problémy so softvérom. Každý skúšal nový volant. Bolo tu pár problémov, ale to je normálne, keď testujete nové veci. Všetko ide podľa plánu.“

Nick Heidfeld, Mahindra Racing: „Bolo to pozitívne najmä pre to, čo tím dosiahol. Prišli sme sem s veľkými zmenami a plánmi pre tretí ročník. Veľké zmeny sa udiali aj v oblasti pohonnej jednotky a ak sa pozriete na zadnú časť auta, tak vidíte, že dizajn je skutočne pekný. V predošlých tunajších testoch išlo všetko dobre, odjazdili sme množstvo kilometrov, takže z tohto pohľadu som bol spokojný. Veľkou otázkou bolo, ako bude vyzerať súťaž. Prvýkrát ju vidíme až tu v Doningtone. Nie je jednoduché to vyhodnotiť, pretože nevieme, ako sa kto snaží. Nastavenia pre Donington sú úplne iné, takže pre štandardy FE to nie je reprezentatívny okruh. Počas sezóny budeme jazdiť po nerovnostiach a cez úzke zákruty.“

Nick Heidfeld

Stéphane Sarrazin, Venturi: „Michelin odviedol dobrú prácu. Minuloročné zmesi boli veľmi dobré, ale tieto majú odlišný balans, takže musíme správne nastaviť auto. Pre mestské okruhy je to dobré, keďže máme viac priľnavosti. Donington nemôžeme porovnávať s inými okruhmi, pretože je veľmi odlišný. Tu musíme urobiť čo najviac nevyhnutnej práce.“

Robin Frijns, MS Amlin Andretti: „Zatiaľ sme rekuperáciu príliš nevyužívali, ale jej vyššia úroveň nám dodá väčší priestor. Mali sme problémy. Absolvovali sme niekoľko testov a všetko išlo v poriadku. Teraz sa však začali objavovať choroby motora, takže to musíme vyriešiť a až potom uvidíme, kde sa nachádzame. Pneumatiky sú vyvinuté pre mestské trate a my nie sme na mestskom okruhu, takže je to ťažké hodnotiť. Ideme na okruhy, na ktorých sme boli aj minulý rok, ale možno budú vykonané zmeny ako širšie alebo menšie šikany a zákruty. Bude ťažké povedať, koľko sekúnd alebo desatín sme získali. Ale nejaké sme istotne získali, urobili sme krok vpred. Otázne je, aký krok v porovnaní s ďalšími tímami.“

Jean-Éric Vergne, Techeetah: „Som naozaj spokojný. Myslím si, že máme silný balík. Žiaľ, počas leta sme na rozdiel od ostatných tímov nemohli jazdiť, takže potrebujeme dohnať stratu. Som presvedčený, že to tím dokáže, pretože tu máme niekoľko veľmi šikovných ľudí. Cítim sa oveľa lepšie ako v minulom roku. Cítim, že s týmto tímom môžem opäť jazdiť. Minulý rok som mal pocit, že auto neriadim ja. Neviem prečo. Viem, že dokážem jazdiť dobre a bez chýb. To je dobrý pocit. Dvíha to moje odhodlanie, predovšetkým úroveň môjho výkonu. Ľudia pri pohľade na moju tvár tvrdia, že vyzerám šťastnejšie. Je ešte veľmi skoro, ale som v oveľa lepšej pohode. Chcem sa vrátiť k tomu, na čo som zvyknutý a zase si to užívať.“

Ma Čching-Chua, Techeetah: „Máme nové auto a je tu množstvo vecí, na ktoré sa musíme pozrieť a na ktoré si musím zvyknúť. Stále sa pokúšame niečo zlepšiť. Sú to moje prvé testy, tak dúfam, že sa budem zlepšovať. Formula E je podľa spätnej väzby, ktorú som dostal, veľmi zaujímavá. V Číne sa čoraz viac ľudí zameriava na elektrické vozidlá aj priamo na cestách. Domnievam sa, že ich pozornosť bude ešte väčšia aj smerom k športu. Verím, že Formula E bude populárnejšia.“

Venturi - Donington - testy

José María López, DS Virgin Racing: „Je skvelé byť opäť tu, pocit prúdiaceho vzduchu v helme robí celú vec zaujímavejšou. Toto auto je úplne odlišné od všetkých jednosedadlových monopostov, ktoré som riadil. Je ťažšie, má menšiu priľnavosť a väčší prítlak. Mali sme tu dva dni s dobrým počasím, tretí bol náročnejší. V stredu som bol trochu sklamaný, neodviedol som dobrú prácu, ale to je o skúsenostiach.“

Maro Engel, Venturi: „Mali sme zopár elektronických problémov, ktoré sme museli vyriešiť. Je ešte veľmi skoro nato, aby sme si robili starosti kvôli rýchlosti. Musíme sa len uistiť, že sme čo najlepšie pripravení. Je potrebné veci dobre nastaviť.“

Felix Rosenqvist, Mahindra Racing: „Všetko je nové, okrem tímu, s ktorým som už pár dní spolupracoval. Postupne spoznávam všetkých ľudí v šampionáte. Množstvo pretekárov už poznám, bolo to príjemné privítanie. Na začiatku sérií si každý myslel, že je nemožné jazdiť len na elektrický pohon, že je to príliš náročné a príliš skoro. Nejako však prečkali vlnu kritiky a pozrite sa, teraz tu pretekáme. Je to ako hociktorý iný šampionát. Funguje to a sú to dobré preteky. Myslím si, že je naozaj dobré, že sa to uskutočnilo. Je to však odlišné. Auto je ťažké, relatívne málo výkonné a s elektrickým pohonom, čo je celkom určite rozdiel. Spôsob riadenia je ale podobný ako v Indy Light či F3. Váš mozog sa ľahko adaptuje k hmotnosti a rozdielom, zvyšok je len matematika. Keď ste na trati, tak sa snažíte zajazdiť rýchle kolo. Necítim až tak veľa rozdielov, stále je to pretekárske auto. Musím sa naučiť zopár vecí, najmä čo sa týka vozidla. Rád by som bol z hľadiska rýchlosti v prvej desiatke. Som sebaistý, tak snáď budem na konci roka kandidátom na zisk titulu.“

Dean Stoneman, NextEV NIO: „Úprimne, nečakal som, že to bude takéto, auto bolo skvelé! Bola to skvelá príležitosť. Nečakal som, že bude monopost na takej úrovni. Bol rýchly. Je úžasné pretekať a zároveň šetriť energiu. Zvládol som to veľmi dobre. Tím bol s mojimi úsekmi spokojný a možno sa do stajne v budúcnosti dostanem. Človek nikdy nevie. Diskutujeme a snáď sa v budúcnosti niečo podarí. Môj manažér Allan McNish hovoril s predstaviteľmi tímu.“

Sam Bird a Loic Duval

Predstavitelia tímov

Alain Prost, šéf tímu Renault e.dams: „Inžinieri a pretekári spravili, čo sme chceli a tešíme sa na ďalšie testy. Chceme sa pripraviť na Hongkong.“

Jean-Paul Driot, manažér tímu Renault e.dams: „Sme spokojní so všetkým, čo sme počas troch dní v Doningtone videli. Auto, piloti a tím – všetko fungovalo dobre a v našom programe sme dosiahli progres.“

Vincent Gaillardot, líder projektu Renault Sport: „Pre nás to bol produktívny test. Balík Z.E.16 fungoval tak, ako sme dúfali a očakávali, čo je vždy dobré, najmä ak ide o pretekársky balík. Séb a Nico nám poskytli dobrú spätnú väzbu. Práve to je výhoda, keď spolupracujete s pilotmi takéhoto kalibru.“

Mark Preston, šéf tímu Techeetah: „Rekuperácia je vecou matematiky. Ak budeme využívať výkon od 100 do 150 kW pri relatívne nízkych teplotách, tak to bude v poriadku. Ale na okruhoch ako Buenos Aires, kde sa teploty blížia k 35 ˚C, ju nebudeme môcť využívať, pretože dôjde k prehrievaniu batérie. Je to niečo, ako keď sa váš telefón zahrieva pri nabíjaní. Keď doň vpúšťate energiu, vytvárate teplo. Pretekanie predstavuje šprint. Chcete čím skôr doraziť do cieľa, generovať veľa energie. Vždy je tam ale kompromis.“

foto: Alastair Staley a Adam Warner (LAT)