Začala sa vojna medzi Buemim a di Grassim?

Včerajšia kontroverzná finálová bodka so šťastným koncom pre Sébastiena Buemiho, ktorý získal titul, vyvolala u pilotov a predstaviteľov tímov nemalé reakcie. Ako sme vás informovali vo včerajšom súhrne, už v prvom kole Lucas di Grassi bojujúci o titul zostrelil svojho najväčšieho rivala Buemiho a tak sa začal jeden z najnezvyčajnejších priamych súbojov o titul v histórii motoršportu.

Prinášame vám reakcie pilotov a predstaviteľov stajní. Ich vyjadrenia sú zoradené podľa konečného umiestnenia v sezóne 2015/16.

Piloti

Sébastien Buemi, Renault e.dams, 1. miesto (155 b): „Nemôžem tomu uveriť. Je úžasné byť šampiónom po takej náročnej sezóne. Dnes som titul nezískal tak ako som chcel. Na začiatku sme mali nehodu a našou jedinou voľbou tak zostalo najrýchlejšie kolo pretekov. Museli sme do toho dať všetko. Ale som nesmierne šťastný. Každý pracoval tvrdo a titul si zaslúži. Vyhral najférovejší a najrýchlejší pilot, to isté platí aj o stajni,“ povedal čerstvý šampión, ktorý sa pochopiteľne pristavil aj pri už spomínanom náraze od di Grassiho, po ktorom viedla cesta k titulu cez najrýchlejšie kolo pretekov.

„Je to ten najhorší možný spôsob,“ pokračuje Buemi. „Nikdy sa nedozvieme, či to urobil zámerne alebo nie. Vždy bude tvrdiť, že to nebolo naschvál, ale keď sa pozriete na priebeh boja o najrýchlejšie kolo, tak je jasné, že to nebola náhoda. Pozrel som si video a som naozaj smutný, že som zvíťazil takto; a samozrejme aj z Lucasovho počinu. Veľmi som ho rešpektoval kvôli jeho schopnostiam za volantom. Je to skvelý pilot, absolvoval 24 hodinové preteky Le Mans a nikdy sa nikoho nedotkol. Teraz však vošiel medzi Nica a stenu, kde bolo päť centimetrov. Pri brzdení mal dve možnosti: ísť doprava alebo naraziť do zadnej časti môjho auta. Urobil to perfektne, ale trochu prisilno, pretože sme obaja takmer vypadli. Som trochu smutný, pretože si myslím, že toto bola jeho jediná príležitosť. Mali sme najrýchlejšie auto, najlepší tím. Keby sme tou zákrutou prešli pred ním, tak by sme jazdili oveľa rýchlejšie.“

Sébastien Buemi

Buemi sa bráni útokom zo strany di Grassiho, ktorý vinu hádže na Švajčiara: „Ak sa pozriete na moje brzdenie, tak zistíte, že som brzdil v poslednej chvíli. Do tej zákruty som nemohol vojsť rýchlejšie. Myslím si, že to, čo spravil je viac ako neakceptovateľné. Samozrejme, v prvej zákrute vždy brzdíte inak, pretože brzdy sú studené, pneumatiky takisto. A my sme nemali žiadne zahrievacie kolo. To, čo spravil, je neúctivé. Najprv klame a teraz sa pokúša obviniť niekoho iného. Úprimne, mám voči nemu nulový rešpekt. Je to veľmi jednoduché. Išiel som rovno, pretože som vedel, že by mohol vyskúšať niečo šialené. Potom som v zrkadle náhle zbadal, že prudko brzdí a následne došlo k nehode“

Lucas di Grassi, Abt Schaeffler Audi Sport, 2. miesto (153 b): „Gratulujem Sébastienovi. Je to silný pretekár a niet pochýb o tom, že si titul zaslúži. Londýn však opúšťame s hlavami hore. O prvenstvo sme dokázali bojovať do posledných pretekov. Každý náš mechanik, inžinier a fanúšik, rovnako aj každý náš partner by mal byť hrdý, pretože ja som. Samozrejme, teraz sme sklamaní. Ale už teraz myslíme na ďalšiu sezónu. Vrátime sa silnejší než kedykoľvek predtým.“

Brazílčan sa vyjadril aj k nehode, ktorú podľa vlastného názoru nezapríčinil: „Sébastien brzdil skôr ako zvyčajne a ja som bol pri mojom manévri trochu agresívny. Vedel som, že musím predbehnúť Nica po štarte, ak chcem zostať v pretekoch. Keď je v stávke všetko, tak sa niečo takéto môže stať. Bol som s komisármi a dáta sú jasné. Mal som veľmi dobrý štart. Seb brzdil o takmer 50 metrov skôr ako Nico a ja. Keď som si to uvedomil, tak sa mi zablokovali kolesá a havaroval som. Seb brzdil skoro. Stalo sa. Nemám k tomu čo povedať.“

Lucas di Grassi - poškodený monopost

Buemi po pretekoch priznal, že stratil rešpekt voči svojmu súperovi, di Grassiho rétorika bola odlišná. „Myslím si, že by mal byť hrdý na to, že získal titul. Keď sa upokojí, tak zvolí iný prístup. Seb je na trati náročný súper a dobrý pilot. Vyhral titul, tak by mal oslavovať. Bojovali sme tvrdo, niekedy veľmi tvrdo, nehody sa stávajú. Nemalo by to mať vplyv na vzťahy medzi športovcami.“

„Ak by sa neudiali isté veci v Mexiku, tak by som bol šampiónom. Každý bod je v šampionáte dôležitý. Medzi Sebom a mnou to bolo veľmi tesné. Musím byť poctený, že som dokázal bojovať s takým skvelým pilotom, ktorý mal za sebou výborný tím. To dokazuje, že náš tím dokázal bojovať s o čosi slabším autom o titul až do posledných chvíľ. Na sezónu sa pozerám bez ľútosti,“ povedal di Grassi, ktorý po pretekoch dostal od komisárov trest v podobe 50 sekúnd, ktoré sa mu pripočítali k času. Vo výsledkovej listine to však neznamenalo žiadnu zmenu.

Nicolas Prost, Renault e.dams, 3. miesto (115 b): „Bol to víkend snov. Rýchlosť v posledných pretekoch bola veľmi dobrá a vedeli sme, že by sme mohli byť neporaziteľní. Ale dopredu nie je nikdy nič zaručené. Mali sme fantastický víkend s dvomi výhrami, viac ani nemôžete dokázať. Sobota bola dôležitá, keďže som mal veľmi náročnú sezónu. Postupne som sa však vrátil a našiel stratenú formu. Teším sa, že som si zabezpečil tretie miesto v šampionáte. Radosť mám aj zo Seba a samozrejme, že som hrdý na tento fenomenálny tím. Úprimne, Lucasa mám naozaj rád, ale neviem, čo to stváral. Ja som bol v strede, Seb mal zlý štart, ale on bol prirýchly a Seba jednoducho zničil. Neviem. Zvyčajne je to správny chalan v, ale teraz stratil hlavu.“

Nicolas Prost

Sam Bird, DS Virgin Racing, 4. miesto (88 b): „Je to sklamanie, skončiť takto. Je po sezóne. V porovnaní s minulým rokom je to zlepšenie. Teraz sa budeme snažiť o ďalší progres.“

Stéphane Sarrazin, Venturi, 6. miesto (70 b): „Počas celej sezóny sme boli vpredu a bojovali s veľkými tímami. Venturi malo veľmi náročnú prvú sezónu. Počas druhého ročníka sme ukázali, že sme schopní rýchlo sa učiť a dosiahnuť reálny progres. Boli sme konzistentní, čo je veľmi dôležité. Teraz budeme tvrdo pracovať pred treťou edíciou.“

Daniel Abt, Abt Schaeffler Audi Sport, 7. miesto (68 b): „Zakončiť sezónu druhým miestom je neuveriteľné. Môžeme byť hrdí na to, čo sme dosiahli. Škoda, že to Lucasovi v boji o titul nevyšlo. Už teraz sa teším na tretiu sezónu.“

Jean-Éric Vergne, DS Virgin Racing, 9. miesto (56 b): „Je naozaj frustrujúce, že sme neboli schopní získať ďalšie pódium. V druhej polovici pretekov som sa naozaj snažil, ale, žiaľ, tím urobil pri prepočtoch energie chybu. Je to škoda, pretože sme dvakrát prišli o pódium. Včera ma niekto nazval idiotom, ale dnes už vieme, kto je ozajstným idiotom. Myslím si, že to, čo sa stalo, hovorí za všetko. Tieto veci sa v motoršporte stávajú, ale myslím si, že posledné podujatia boli z môjho pohľadu lepšie,“ dodal Francúz, ktorý po sezóne opúšťa svojho zamestnávateľa.

António Félix da Costa

António Félix da Costa, Team Aguri, 13. miesto (28 b): „Preteky boli dobré takmer až do konca. Tento rok sme mali niekoľko veľmi dobrých kvalifikácií. Až tri alebo štyrikrát sme bojovali v Super Pole a získali sme pole position. Teraz nám to nevyšlo, s týmto auto sme na viac nemali. Mohli sme skončiť na piatom mieste a viem, že aj Nick (Heidfeld) a Jean-Éric (Vergne) mali problém s energiou. Preto sme sa zamerali na tretiu pozíciu. V poslednom kole som dal do toho všetko s tým, že sa nemusím zameriavať na energiu. Nebolo to však správne, keďže sme jej využili až príliš veľa.“

Portugalčan prezradil, že stajňa chcela od neho priveľa, preto musel riskovať. „Bol som druhý za Heidfeldom, navyše na inej stratégií. V zákrute spomalil viac, než som čakal a zľahka som sa ho dotkol. Ospravedlnil som sa mu.“ Da Costa potvrdil, že zostáva v sérii, ale už nie v novom tíme Techeetah, ktorý odkúpil licenciu od Teamu Aguri.

Oliver Turvey, NEXTEV TCR, 14. miesto (11 b): „Mal som skvelý deň. Pri obrane pred dvojicou pilotov Dragonu som sa dotkol steny a poškodil som si monopost. Výsledok vôbec neodráža moje tempo počas víkendu. Škoda.“

Nelson Piquet, NEXTEV TCR, 15. miesto (8 b): „Preteky boli v poriadku. Na konci som musel šetriť energiou, čím som stratil jednu pozíciu. Teším sa na augustové testy a dúfam, že v budúcej sezóne budeme mať konkurencieschopné auto. Gratulujem Sébastienovi Buemimu, ktorý odviedol neuveriteľnú prácu. Titul si určite zaslúži.

Predstavitelia tímov

Renault e.dams

Alain Prost, manažér stajne Renault e.dams, 1. miesto (270 b): „Som extrémne hrdý na tento tím. Formula E predstavuje mimoriadne konkurencieschopné prostredie, jedno z najnáročnejších, aké som kedy zažil. Zisk dvoch titulov je výnimočným úspechom. Bojovali sme proti špičkovým tímom a pilotom. Tvrdo sme pracovali v priebehu celého roka a Renault odviedol pri pohonnej jednotke fantastickú prácu. Dva tituly v priebehu dvoch rokov. To je fantastická pocta pre každého, kto tomuto tímu venoval svoj čas.“

Jean-Paul Driot, manažér stajne Renault e.dams, 1. miesto (270 b): „Je náročné vyjadriť pocity po takýchto momentoch. O týchto veciach snívate a dúfate, že sa udejú. Ale keď sa stanú realitou, tak len ťažko hľadáte správne slová. Som hrdý na každého jedného člena tímu. Vybudovali sme profesionálny a schopný tím, ktorý čelil výzvam v najnáročnejšom prostredí. Sme hrdí na tím a na naše partnerstvo s Renaultom. Veci sme si vôbec neuľahčovali. Dokázali sme však doraziť až na koniec a teraz si to môžeme vychutnať.“

Jerome Stoll, prezident Renault Sport Racing: „Sme absolútne nadšení zo zisku titulov. Formula E je pre Renault ideálnou platformou pri demonštrácii jeho inovácií a kvality technológie elektrických vozidiel. Otvorenie technických pravidiel pred druhou sezónou bolo pre tímy v Renault Sport perfektnou príležitosťou preukázať svoje schopnosti pri dizajnérskej práci. Robustný a rýchly balík, ktorý dali dokopy bol okamžite považovaný za najlepší v poli. Gratulujem Sébastienovi. Tešíme sa z vývoja, ktorý sme videli počas tohto roka.“

Sam Bird - porucha

Hans-Jürgen Abt, šéf stajne Abt Schaeffler Audi Sport, 2. miesto (221 b): „Už počas druhej sezóny sa Formula E dokázala stať jednou z najstrhujúcejších a najinovatívnejších pretekárskych sérií sveta. Alejandrovi Agagovi a jeho tímu môžeme len a len gratulovať. Pri pohľade na budúcoročný kalendár sa naozaj máme na čo tešiť. Moja vďaka patrí mechanikom, inžinierom, partnerom, fanúšikom a našim pilotom, Danielovi a Lucasovi. Počas sezóny predviedli nezabudnuteľné veci. Práve z toho budeme čerpať novú motiváciu a urobíme všetko pre to, aby sme boli v budúcnosti v hre o trofeje, šampanské a šampionát.“

Alex Tai, šéf stajne DS Virgin Racing, 3. miesto (144 b): „Nebolo to podľa našich predstáv, ale počas sezóny sme potvrdili, že máme fantasticky rýchlych a talentovaných pilotov. Chcel by som sa poďakovať mojim inžinierom a mechanikom, ktorí boli skvelí a pracovali na tom, aby bolo naše auto víťazné. Vieme, že náš monopost je rýchly, čo sme dochádzali štyrmi víťazstvami v kvalifikáciách. Teraz ho však musíme zmeniť na auto, ktoré dokáže prinášať pravidelné víťazstvá. Pred budúcou sezónou si veríme.“

Xavier Mestalen Pinon, šéf oddelenia DS Performance: „Vieme, že môžeme byť lepší, ale pri pohľade naspäť je príjemné sledovať ten progres. Partnerstvo s Virginom bolo efektívne a bola to len otázka vzájomného pochopenia, ktoré nám ponúka krajší spoločný svet. Je čas zamerať sa na budúci ročník. Naozaj sa naň teším.“

foto: Zak Mauger (LAT), Andrew Ferraro (LAT)